【Staff Pick!】2013 Gibson Custom Shop Historic Japan Limited Run 1957 Les Paul w/ Bigsby Lightly Aged (Aged Ebony)

*English follows!

 

 

 

こんにちは、スタッフOです。

 

本日ご紹介するのは

2013年製 Gibson Custom Shop Historic Japan Limited Run 1957 Les Paul w/ Bigsby Lightly Aged (Aged Ebony)です。

 

このルックスに「おっ」と思った方も少なくないのではないでしょうか。

日本国内向けに限定数生産された特殊なスペックの一本で、エボニーブラックトップ、ニッケルのグローヴァーチューナー、そしてビグスビーB7ユニットを載せ、しかもライトリーエイジド仕上げというヤンチャな一本。

重量自体は4.33kgとやや重めではありますがこれはビグスビーの分なので、通常のストップテールであれば4kg近辺の重さということになり、これはカスタムショップのレスポールとしては平均的で、適度な空気感と適度な押し出しがある、多くの方がスウィートスポットと感じるレンジです。

2013年製ということでもちろんピックアップはカスタムバッカー。木部との相性もバッチリで、低音域がタイトながらドーンと出てくれて、ゴリっとくるバイトが気持ち良いです。弦に深く食い込ませるようなピッキングにもちゃんと付いてきてくれて、音が逃げてしまうような感覚が少ないです。

ビグスビー付きのギターを弾いたことのある方なら感じたことがあるかと思いますが、ストップテールなんかと比較してもビグスビーは独特な鳴り方がします。あれだけの大きな金属の塊がボディに付いていて、かつ弦のテンションもやや緩く感じることが多い分、やや金属的な倍音成分が増す傾向にあります。もちろんこれは耳をつん裂くような不快なものでは決してなく、もう少しだけ低い帯域のシャリんというような、ストラト好きが好むような倍音です。

この鳴り方がぼくは気に入ってしまい、試しにチューニングを一音下げて弾いてみました。これがすごい。ぼくはミニハムバッカー、ロングバイブローラが付いていて、ビグスビーと広い意味で近い特徴を持つファイヤーバードでよく一音下げにするのですが、やはりこの倍音成分がこれでもかというくらい出てきました。もちろんローチューニングにしないと良い音が出ないという訳では全くないし、むしろ下げる必要もありません。ちょっとした遊び心の問題です。

このギターは正直期待を遥かに超える出音でかなり気に入ってしまいました…。

ぜひ見にいらしてください!

 

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Hello friends!

 

My pick for today is…

2013 Gibson Custom Shop Historic Japan Limited Run 1957 Les Paul w/ Bigsby Lightly Aged (Aged Ebony)

 

Many of you may be excited with this one. Not a refinish!

This R7 was made in limited numbers specifically for the Japanese market. It’s ebony black, it’s got nickel Grover tuners, and it’s got a Bigsby B7. The lightly aged look is the icing on the cake for this one. A bad boy indeed.

Though the weight is a bit on the heavy side weighing a little over 9.5 lbs, but that’s because of the big old Bigsby unit. The wood is a little bit lighter, and if it didn’t have the Bigsby it wouldn’t weigh more than 9 lbs. That’s about average for a Les Paul, and definitely in the range where many would consider the sweet spot.

It’s from 2013 meaning it’s got Custombuckers. It’s got that big but tight low-end and bites hard. Dig into the strings and no juice gets away.

If you have ever played guitars with a Bigsby, you might have noticed they create a uniquely different resonance, especially compared to stop-tailpiece. With that chunk of metal at the end of the strings, and a slightly looser string tension, you get a little more metallic overtone. Don’t get me wrong, this overtone is not in the frequency range that would pierce your eardrums and make you deaf. It’s a shimmering kind of overtone that all the Strat lovers like to hear.

I actually liked the resonance of this guitar so much I decided to tune the guitar a whole step down just for fun. It was incredible. I do this often with Firebirds because of the mini-humbuckers and Lyre vibrola, which give a similar effect as the Bigsby: shimmer. It drove the amp well, and the sound was huge. The metallic overtone really came out and I couldn’t help saying “Phew, this thing’s a badass”. As I said, I did it just for fun after playing the guitar for a few minutes in regular tuning, so don’t think like you have to play this in lowered tuning. As a matter of fact, you don’t even have to.

This guitar went way farther than I ever expected.

Come see for yourself here at Nico-Nico Guitars!

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