【Staff Pick!】TAK MATSUMOTOモデル弾き比べ隊!

*English follows!

 

 

 

こんにちは、スタッフYです!

 

最近はたくさんのヴィンテージギターが入荷しておりましてテンションが上がってます。

こちらはまた改めてご紹介していきますが、本日は…

 

またまた弾き比べをしていこうとと思います。

 

本日の2本はこちら! じゃんっ!

 

・Gibson Custom Shop 2015 TAK Firebird (Trans Black Burst)

・Gibson Custom Shop 2010 TAK DC Korina (Natural)

 

そうです、TAKくらべです、たけくらべではございませんよ。

 

もちろんこの2本だけではございません…楽器屋のブログですからやるところまでやりますよ!ってことで…

用意したのはこちら!

じゃんっ!

 

・Klon Centaur Nopicture Gold

・FAT Fixed Wah Type 05

・FAT 1 Loop

 

そうです、試奏環境まで寄せていきますよ!

 

さて、全て揃いましたところで試奏に入る訳ですが…TAK MATSUMOTO氏はリードトーンを作る際にこのFixed Wahとブースターを同時にonにします。

でもブースターとFixed Wah一度に2台を踏むのは大変…そんなあなたにぴったりなのがこちらの”1 Loop”です。

 

こちらのSend/ReturnにブースターのKlon Centaur(TAK氏はGold/Short Tailを使用されておりました)とFixed Wahを繋ぎます。

すると一発でリードトーンとリズムトーンの切り替えが可能です。

FAT製のLoopはかなり頑丈な筐体が使用されていますのでライブ等でがしがし使って頂けます。

そして完全にパッシブ回路のお陰で音質の変化が非常に少ないです。

 

それではそろそろ竿比べに参りましょう!

 

まずはFirebirdから!

Firebirdらしい刺々しさがありつつもある程度レンジがフォーカスされた印象のサウンドです。

バーストバッカーが搭載されているためかなりパワフルで、かつ独特なトレブリーさのあるサウンドです。

 

ではここで秘密兵器のリードトーンメーカー”FAT Fixed Wah”と”Klon Centaur”をOnにしていきます。

Fixed Wahはご存知の通り半止めのワウなのですがこれにより強調したいレンジが絞れるため、アンサンブルで埋もれがちなハイゲインリードトーンが前に飛び出るような強力なサウンドに変わります。

 

初めて試したのですが、ケンタウルス等のブースターと組み合わせる事でかなりご本人のサウンドに近づきます。

独特な倍音感はこれでしか味わえません。

もちろんこのファイヤーバードとの相性もバツグン!

かなりガッツのあるぶっといリードトーンが得られ、フロントピックアップでもつぶれずリアも耳に痛くならないかなり使いやすいサウンドです。

 

次はTAK DC!

こちらはコリーナボディ&ネックが採用されており身の詰まった密度の高い音がします。

ファイヤーバードに比べると重心の低い音で、パワーコードを弾いたときの押し出し感やリードトーンのむちむちした音はこれならではですね…。

 

“秘密兵器”たちをOnにすると…ファンの方は悶絶するのではないでしょうか。

音圧がありながら抜けてくる帯域がくっきりと見えているお陰でものすごくバンドで使いやすいリードトーンですよ!

特にフロントピックアップでレガート系のフレーズを弾くのが個人的に気持ちいいなと思いました。

 

本日は長文になってしまいましたが…TAK MATSUMOTO関連の楽器は全てクオリティが高いです!

個人的に感動してしまったのはやはりリードサウンド作成機”FAT Fixed Wah”と”Klon Centaur”の組み合わせでした。

“あのサウンド”への一番の近道ではないでしょうか?

 

是非店頭にてお試しを!!

 

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=4412

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=3669

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=3799

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=3798

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=4144

 

 

****

 

Hello friends!

 

We have been getting quite a few vintage guitars lately, and I can’t wait to share these with you.

 

However, today I’ll be doing my second comparison post, and this one is pretty interesting too.

Here they are:

 

・2015 Gibson Custom Shop TAK Firebird (Trans Black Burst)

・2010 Gibson Custom Shop TAK DC Korina (Natural)

 

Yep, the two Gibson TAK MATSUMOTO model guitars we have in stock.

TAK MATSUMOTO is the guitarist of Japanese rock band B’z and an iconic figure in the Japanese music industry.

His popularity has since crossed the ocean and even recorded a live album with renowned jazz/fusion guitarist Larry Carlton.

 

Since this is a blog written by staffs of a guitar shop, we’re not just going to play and compare the two.

We’re going to try to emulate his signature tone with some of the rig that he uses on stage.

 

Here they are:

・Klon Centaur No Picture Gold

・FAT Fixed Wah Type 05

・FAT 1 Loop

 

TAK turns on both the Fixed Wah and Klon Centaur (Tak actually uses a Gold Box/Short Tail type as a booster) simultaneously, and this is when the FAT 1 Loop comes in handy.

 

Just plug in then Fixed Wah and Klon Centaur in the send/return chain, and you’ll be able to activate both pedals by turning on the 1 Loop, creating a rhythm/lead tone control.

 

The robust build of the 1 Loop allows it to take heavy usage on stage, and the passive circuit prevents sound deterioration.

 

So that’s how the rig works, and let’s move on to the two guitars.

Let’s start with the Firebird.

 

This one has that trebly bite that Firebirds are known for, but the frequency range is focused.

The Burstbucker pickups give it a powerful tone and a unique treble response.

 

Let’s turn on the lead-tone circuit.

 

The Fixed Wah is, as the name states, a fixed wah pedal, meaning the frequency peak is fixed unlike regular wah pedals where the peak shifts with the movement of the pedal creating the wah-wah effect.

High-gain lead tones tend to lose clarity, but by using the Fixed Wah enables you to dial in the frequency range you want to boost, carving the tone into a shape that would cut through.

 

This was the first time I tried this method, but by using the the Fixed Wah together with a booster like a Klon Centaur, you get pretty close to that TAK tone, and the harmonic character is something only this rig can deliver.

 

The Firebird works great with this rig with its powerful lead tone, and thanks to the focused tone character from the Fixed Wah, the sound does not lose its clarity even when playing through the neck pickup.

 

Now let’s move on to the TAK DC.

 

This one has a little more density with the Korina body and neck.

A heavier tone than the Firebird, the DC has a great push and the lead tone’s rich harmonics is just something else.

 

Having said this, when you hit on the “TAK rig”, fans will know we nailed that tone.

 

This thing just roars but still has the right frequency peak that cuts through.

Very usable even in a loud band, and playing those scale runs with the neck pickup had me smiling.

 

So, having played and experimented with these TAK related items, you can just tell a lot of thought was put in to achieve what TAK needed to achieve.

I personally loved how the lead tone rig worked. Using these is definitely the shortcut to getting THAT tone.

 

Come try them out for yourself here at Nico-Nico Guitars!

 

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=4412

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=3669

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=3799

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=3798

http://www.niconico-guitars.com/html/products/detail.php?product_id=4144

 

 

Follow me!